New Bus for London
In January 2010, Heatherwick Studio joined the team leading the design of a New Bus for London. The project marks the first time in more than 50 years that TfL has commissioned and overseen the development of a bus built specifically for the capital. Working alongside specialist bus manufacturer, Wrightbus, the external design has been developed to reflect the functional requirements of the vehicle. A long asymmetric front window provides the driver with clear kerbside views, while a wrapped glazing panel reflects passenger circulation – bringing more daylight into the bus and offering views out over London. By incorporating an open platform at its rear, the bus reinstates one of the much-loved features of the 1950s Routemaster which offered a ‘hop-on hop-off’ service. The new design will also have three doors and two staircases, making it quicker and easier for passengers to board. In engineering terms, the New Bus for London will be 15 per cent more fuel efficient than existing hybrid buses and 40 per cent more efficient than conventional diesel double-deckers. Designs for the new bus were unveiled by the Mayor of London, Boris Johnson, in May 2010. A first prototype developed by Wrightbus will be complete in early 2011.
حافلة لندن الجديدة: تصميم أنيق وجذّاب لحافلة صنعت فقط وفقط لمدينة لندن
تشتهر لندن بحافلاتها الحمراء ذات الطابقين، والتي تربعت على مكانتها كوسيلة المواصلات العامة في لندن طيلة الـ50 عاماً الماضية وأصبحت أحد علاماتها المميزة، لكن يبدو أن وقت التغيير قد حان فهذه الحافلة شديدة الأناقة هي الشكل الجديد لحافلات لندن التي دخلت نماذجها الأولية الخدمة هذا الشهر. حافظت حافلة لندن الجديدة على اللون الأحمر المميز للمدينة لكن بتصميم عصري أنيق يناسب القرن الواحد والعشرين، ويوجد في الحافلة سُلّمَين أحدهما في المقدمة والآخر في المؤخرة لتسهيل صعود ونزول الركاب، ويبلغ طولها 11.2 متر وعرضها 2.55 متر بينما تزن 11.8 طن، وتتسع لـ22 شخص في الطابق السفلي و40 شخص في الطابق العلوي و25 شخصاً واقفاً. صممت الحافلات الجديدة بمعايير صديقة للبيئة لتقليل الانبعاثات الضارة، فتقوم ببعث 640 جرام من ثاني أكسيد الكربون لكل كيلومتر وهو رقم جيد جداً نسبياً، فضلاً عن أن استهلاك الحافلة للوقود أفضل بمرتين من حافلات الديزل العادية. وقد عمل على تصميم النموذج الأولي فريق من 2 مهندس و40 عامل. يعمل على صناعة الحافلة مجموعة The Wright لصناعة الحافلات في شمال إيرلندا، بينما قام بتصميمها مكتب Heatherwick للتصميم في لندن. وقد استغرق ظهور النموذج الأولي للحافلة قرابة العامين ليتحول من رسومات على ورق إلى واقع على الأرض، وتوجد الآن ثمانية حافلات من هذا النوع تسير في طريق 38 المزدحم في لندن بين فيكتوريا وهاكني. كان عمدة لندن بوريس جونسون قد وعد ببناء هذه الحافلات في حملته الانتخابية، لذا كان من أول من ركب الحافلة الجديدة عند أول تشغيل لها في شوارع المدينة. وهذه بعض الصور لها من الداخل:
متابعة جيدة وممتعة
ReplyDelete